שנות ה-60 – דמויות וראשים, תהלוכות, מנחות

על ידי | אוג 15, 2017

מ. פרידמן מתוך קטלוג גלריה יפו העתיקה 1968
"חוה מחותן מציגה בתערוכה זו את סדרת עבודותיה על הנושא "מנחה", נושא שהעסיקה רבות בשנים האחרונות ואשר בו היא מבקשת להמחיש חוויה ורעיון מופשט….

ביטויה הוא ישיר ובלתי אמצעי ויש בו מן הראשוניות והקמאיות המזכירות את יצירות העמים הפרימיטיבים. ללא ניסיונות של הפגנת חכמנות היא חוטבת את יצירותיה בפשטות, ללא כחל ושרק, כמעט מבלי ללטש ולהסתיר את עקבות הגרזן. העץ, כלי ביטויה העיקרי זה שנים רבות שומר ביצירותיה על צורתו המקורית של בול העץ. הוא חשוף וגלוי כאילו בעיבודו הגולמי. אין היא מאלצת אותו אלא יוצרת מתוכו ואיתו.

היא בונה פסליה על ידי הרכבתם של בולי עץ, בשמרה על צורות היסוד של הגזע מבלי לפגוע בגידולו הטבעי. מיזוגם ועימותם מהווים את היצירה. כל אחד ממרכיבי הפסל שומר על ידי כך על ישות ושלמות בפני עצמה, שלה כוח ותנופה ותנועה מלאה שבו היא מתחילה ועמו היא באה לסיומה. בישותו העצמית ובאחדותו הפנימית יוצר כל יסוד התנגשות חריפה עם עמיתו. מתהווה על ידי כך מעין מאבק איתנים בין כוחות שווים, מנוגדים האחד למשנהו, שהנם עם זאת מאוחדים באיזון הסופי של היצירה כולה. האמנית אינה מחברת ממש את חלקי העץ, אלא כאילו מניחה אותם זה ליד זה, האחד על גבי השני, עם נקודות מגע בודדות בלבד ביניהם. אלה מהוות על יד כך מוקדי מתח עז בין צורה אחת למשנה. גופי פסליה שיש בהם תכונה אורגנית של גידול והמשכיות נגדעים בפתאומיות שרירותית כאילו, היוצרת אף היא מתח רב ועוצרת בעד הכוח הפנימי האצור בצורות מלהתפרץ החוצה. בדרך זו היא משרה על יצירתה הדוממת תחושה של דינמיות פוטנציאלית עצורה הקורנת ושופעת מתוך הגושים המונומנטאליים של פסליה."