2008 – 2013 – גשר מנופץ (עבודות פוליטיות) וזיכרונות ילדות

על ידי | אוג 15, 2017

כתבה: שושי נורמן
בעשור האחרון לפעילותה האמנותית יצרה מחותן עבודות שמסכמות במידה רבה רעיונות שבאו לידי ביטוי בעבודות הפוליטיות המוקדמות. ב"גשר מנופץ" היא עשתה צעד נוסף לזיקוק הדימויים והקניית  משמעויות דרך הפשטה. כמו בעבודות 'מצב' בשנות ה-80, בקשה האמנית לשים מראה בפני החברה שלדידה מתרחקת מפתרון אפשרי של שלום וחיים הרמוניים. באמצעות פסלים ומיצבים גדולי-ממדים הצביעה מחותן על האיוולת וביקרה את החידלון.

האנשה של בולי העץ המופשטים אמנם התקיימו בעבודות הפוליטיות בעבר, אולם בתקופה זו נוצר רב-שיח בין הבולים השונים שלא היה קיים בעבודות המוקדמות. הבולים מקבלים משמעות מנוכחותם בקרבה וביחס לבולי עץ אחרים, כפי שכתבה על עבודותיה האוצרת נאווה הראל שושני: "לצד העיסוק בקומפוזיציה ובצורניות הצביעה על תופעות שהטרידו אותה או שהסבו לה כאב, כאלה שעוררו בה חרדה או שחייבו אותה למחות."

במקביל ליצירת העבודות הפוליטיות המאוחרות והעיסוק בשאלות הקיומיות של האדם, פנתה מחותן לעיבוד זיכרונות ילדותה. התערוכה "זיכרונות ילדות" מהווה מעין יומן ויזואלי המעניק הסבר כן ואישי לדרך צמיחתה האישית. במיצבי "זיכרונות ילדות", באים לידי ביטוי גם מוטיבים הומוריסטיים, אם על ידי התחקות ילדותית אחרי אבני הדרך בהתפתחותה כאישה-אמנית, ובעיקר על ידי הגזמה צבעונית ובניית מיצבים קלילים אף גרוטסקיים.